Heb je alles geprobeerd en sta je na al je pogingen om los te komen nog steeds vast? Tja dan zit er niets anders op dan om hulp te vragen. Wat er dan gaat gebeuren is het lostrekken van de auto met een andere auto (of tractor). Let erop dat dit nooit met meer snelheid gaat dan 15 km/u! De materialen en je auto zijn er niet op berekend om dit met meer snelheid te doen! Beleid is key en veiligheid voor alles!
Als je hulp krijgt heb je nog steeds materiaal nodig, want hierbij is de ongeschreven regel dat je zelf voor het materiaal zorgt. Welke je dan nodig hebt (of kan hebben) bespreek ik volgende week.
Oh nee, dan heb ik vandaag niets meer te vertellen haha. Lees onder het plaatje verder..
Allereerst: Recovery point (aanhaakpunt)
Dit is het meest belangrijke stukje in deze categorie: Je gaat ten slotte alle krachten hierop loslaten, dus je wilt dat dit een veilig systeem is. Uiteraard is dit afhankelijk van je auto en wat voor bumper je erop hebt zitten. Zoals je in de categorie in de webshop kunt zien, hebben diverse merken hierover nagedacht en opties voor. Maar die zijn niet allemaal compatibel met jouw auto, jouw bumper en/of jouw trekhaak (voor de Factor 55 Hitch Link). Heb je geen recovery punt of bumper die hier geschikt voor is, wordt vaak de trekhaak zelf gebruikt. Deze zit aan je chassis vast, welke dan als krachtverdeler werkt (zie verderop in deze blog ook het kopje krachtverdeler). Twijfel je of jouw auto een geschikte recovery point heeft, laat dit dan bekijken door een garage of bedrijf die hier verstand van heeft.
Wat er aan je recovery point vastgemaakt wordt is een D-sluiting of softshackle
Deze producten heb ik in het vorige blog (over lieraccessoires) ook aangehaald, omdat deze bij het lieren ook gebruikt wordt. Zoals gezegd zorgt deze voor de koppeling tussen je recovery point en je liertouw / staalkabel maar ook tussen je recovery point en het kinetische touw. Voor het lostrekken zelf maakt het niet uit of je voor een d-sluiting of softshackle kiest, dit is vooral afhankelijk van het recovery point. Voor de softshackles mag je (logischerwijs) geen scherpe randen aan je recovery point hebben, deze zou er dan voor kunnen zorgen dat deze wordt doorgesneden. Met alle problemen van dien. Maar uit veiligheid oogpunt wil je het liefst zo min mogelijk staal gebruiken; mocht er onverhoopt iets loskomen wil je de schade zoveel mogelijk beperken.
Welke maat / kracht sterkte je moet hebben? Gabri is zo lief geweest om een tabelletje in elkaar te draaien, zie onderaan deze blog.
Kinetische touwen / linten
Dit zijn de touwen of linten die je tussen 2 auto’s kunt “knopen” voor het lostrekken. Het heet kinetisch omdat er gebruik wordt gemaakt van kinetische energie (energie die wordt opgewekt door beweging). Vrij vertaald: het touw / lint is wat elastisch, en zal bij eraan trekken iets langer worden en na het rukje “terugveren” naar zijn oorspronkelijke lengte. Hierdoor gaat het trekken wat geleidelijker en met meer beleid en krijgen recovery point, softshackle of D-sluiting en dus ook auto minder harde klappen op hun donder. De kans dat er iets stuk gaat is dan wat kleiner dan dat er een gewoon touw / lint voor gebruikt zou worden (naast dat het touw / lint dan mogelijk breekt door de harde klap).
Voordelen touw:
- Prijsvriendelijk
- Makkelijker uit te kloppen
Voordelen lint:
- Makkelijk / kleiner op te rollen (diverse merken hebben ook mogelijkheden om ervoor te zorgen dat het lint in de rol blijft)
- Er gaat minder zand tussen de draden zitten
Welke kracht / afmeting je moet hebben voor jouw auto? Zie wederom Gabri zijn handige tabelletje 😉
Krachtverdelers
Om te voorkomen dat er te hard of scheef aan een recovery point wordt getrokken, maak je gebruik van een krachtverdeler. Zoals het woord al zegt verdeel je hiermee de krachten over verschillende punten; je bevestigt hem aan 2 recovery punten, waaraan vervolgens het kinetische touw of lint weer bevestigt wordt. Hieronder het voorbeeld van Maxtrax. Ook bij de krachtverdeler kun je kiezen uit touw of lint, met dezelfde voordelen als bij het kinetische lint of touw.